Thursday, June 18, 2020

PEN Academy = Pembangunan Kerjaya

🆃🆄🅹🆄🅷 đŸ…ē🅴đŸ…ŧ🅰🅷🅸🆁🅰đŸ…Ŋ đŸ…ē🅴🆁🅹🅰🆈🅰

Seorang penyelidik dari Harvard University yang bernama Tony Wagner telah membuat kajian berkenaan ‘survival skills’ yang wajib dimiliki bagi mendepani arus dunia abad ke-21. Di dalam kajiannya, beliau telah menemu ramah beratus-ratus CEO daripada pelbagai industri seperti perniagaan sehinggalah kepada organisasi ‘non-profit’ dan institusi pendidikan. Dan hasilnya, beliau telah menyenaraikan 7 kemahiran yang sentiasa diperlukan dan akan kekal relevan di dalam abad ke-21 ini.

𝟭) 𝗞𝗲đ—ē𝗮đ—ĩđ—ļđ—ŋ𝗮đ—ģ 𝗞đ—ŋđ—ļ𝘁đ—ļ𝗸𝗮𝗹 𝗱𝗮đ—ģ đ—Ŋ𝗲đ—ģ𝘆𝗲𝗹𝗲𝘀𝗮đ—ļ𝗮đ—ģ đ—ē𝗮𝘀𝗮𝗹𝗮đ—ĩ.

𝗖đ—ŋđ—ļ𝘁đ—ļ𝗰𝗮𝗹 𝘁đ—ĩđ—ļđ—ģ𝗸đ—ļđ—ģ𝗴 𝗮đ—ģ𝗱 đ—Ŗđ—ŋđ—ŧđ—¯đ—šđ—˛đ—ē 𝘀đ—ŧ𝗹𝘃đ—ļđ—ģ𝗴

Seseorang yang memiliki sifat ataupun kemahiran ini mampu untuk melihat apa sahaja situasi dari pelbagai sudut yang berbeza. Lantas dia mampu untuk mencari formula penyelesaian yang terbaik bagi menghadapinya. Tanpa mengira bidang yang diceburi, orang yang mempunyai kemahiran ini akan sentiasa memiliki ‘advantage’ di dalam kerjayanya. Bagi mengasah kemahiran ini, para pelajar perlu dilatih untuk mencari dan meneroka penyelesaian mahupun jawapan mereka sendiri, tanpa kekangan daripada skema jawapan ataupun daripada pendidik itu sendiri. Dengan ini, pelajar akan dilatih untuk memiliki pemikiran kreatif, dan belajar membuat keputusan berdasarkan pengalaman mereka sendiri.

𝟮) 𝗞𝗲đ—ŋ𝗷𝗮𝘀𝗮đ—ē𝗮 đ—ē𝗲𝗹𝗮𝗹𝘂đ—ļ đ—ŋ𝗮đ—ģ𝗴𝗸𝗮đ—ļ𝗮đ—ģ & đ—Ŋ𝗲đ—ģ𝗴𝗮đ—ŋ𝘂đ—ĩ 𝗸𝗲đ—Ŋđ—ļđ—ēđ—Ŋđ—ļđ—ģ𝗮đ—ģ.

𝗖đ—ŧđ—šđ—šđ—Žđ—¯đ—ŧđ—ŋ𝗮𝘁đ—ļđ—ŧđ—ģ 𝗮𝗰đ—ŋđ—ŧ𝘀𝘀 đ—ģ𝗲𝘁𝘄đ—ŧđ—ŋ𝗸 & 𝗹𝗲𝗮𝗱đ—ļđ—ģ𝗴 đ—¯đ˜† đ—ļđ—ģđ—ŗ𝗹𝘂𝗲đ—ģ𝗰𝗲

Bukan semua orang dilahirkan dengan sifat semula jadi untuk menjadi pemimpin. Walaubagaimanapun, kebolehan untuk memimpin adalah satu aset yang sangat bernilai untuk dimiliki oleh seorang yang ingin berjaya di dalam kerjaya. Di samping itu, sifat kepimpinan ini harus bergerak seiring dengan kemahiran kerjasama untuk bekerja secara berpasukan. Cara yang terbaik untuk melatih kemahiran ini adalah dengan menggalakkan aktiviti dan perbincangan di dalam kumpulan, di mana setiap ahli perlu memainkan peranan yang tersendiri di dalam kumpulan tersebut. Di sini, pendidik perlu bijak untuk mengatur peranan para pelajar supaya setiap orang berpeluang untuk menjadi pemberi ataupun penerima arahan, dan juga mampu bekerja secara harmoni di dalam kumpulan.

đŸ¯) 𝗞𝗲𝘁𝗮đ—ģ𝗴𝗸𝗮𝘀𝗮đ—ģ & 𝗸𝗲𝘀𝗲𝘀𝘂𝗮đ—ļ𝗮đ—ģ

𝗔𝗴đ—ļ𝗹đ—ļ𝘁𝘆 𝗮đ—ģ𝗱 𝗮𝗱𝗮đ—Ŋđ˜đ—Žđ—¯đ—ļ𝗹đ—ļ𝘁𝘆

Lihatlah bagaimana dunia hari ini telah terlalu jauh berubah, dan lihatlah pula kepada diri kita. Adakah kita juga mampu untuk beradaptasi dengan perubahan yang berlaku disekeliling kita. Bagi seorang yang ingin berjaya, perubahan sentiasa dilihat sebagai suatu peluang dan bukan ancaman kepada masa depan mereka. Oleh itu, persekitaran dunia yang dinamik ini hendaklah diwujudkan oleh pendidik di dalam pembelajaran sehari-hari. Kaedah, strategi, alat bantuan, malah ruang pembelajaran juga perlu dipelbagaikan agar para pelajar sentiasa bersedia untuk mengadaptasikan fikiran mereka terhadap sebarang perubahan yang berlaku, dan mereka juga sentiasa bersedia untuk keluar daripada ‘comfort zone’ masing-masing.

𝟰) 𝗜đ—ģđ—ļ𝘀đ—ļ𝗮𝘁đ—ļđ—ŗ & 𝗸𝗲𝘂𝘀𝗮đ—ĩ𝗮𝘄𝗮đ—ģ𝗮đ—ģ

𝗜đ—ģđ—ļ𝘁đ—ļ𝗮𝘁đ—ļ𝘃𝗲 & 𝗘đ—ģ𝘁đ—ŋ𝗲đ—Ŋđ—ŋ𝗲đ—ģ𝗲𝘂đ—ŋ𝘀đ—ĩđ—ļđ—Ŋ

Sebagai pemimpin dan penggerak di masa hadapan, pelajar kini seharusnya memiliki inisiatif tersendiri untuk memberi sumbangan kepada dunia. Inisiatif ini mungkin boleh bermula dengan perkara-perkara yang kecil seperti peranan dan tanggungjawab terhadap keluarga, sekolah, dan komuniti setempat. Dengan ini, anak-anak yang masih kecil ini akan dapat mempelajari pengalaman yang sangat bermakna bahawa setiap orang di dunia ini mampu untuk memberikan impak yang besar kepada dunia, jika inisiatif itu lahir dari kesungguhan yang berterusan.

𝟱) 𝗞đ—ŧđ—ē𝘂đ—ģđ—ļ𝗸𝗮𝘀đ—ļ 𝗠𝗲𝗹𝗮𝗹𝘂đ—ļ 𝗧𝘂𝗹đ—ļ𝘀𝗮đ—ģ & đ—Ŗ𝗲đ—ŋ𝗰𝗮𝗸𝗮đ—Ŋ𝗮đ—ģ đ—Ļ𝗲𝗰𝗮đ—ŋ𝗮 𝗘đ—ŗ𝗲𝗸𝘁đ—ļđ—ŗ

𝗘đ—ŗđ—ŗ𝗲𝗰𝘁đ—ļ𝘃𝗲 đ—ŧđ—ŋ𝗮𝗹 & đ—Ēđ—ŋđ—ļ𝘁𝘁𝗲đ—ģ 𝗖đ—ŧđ—ēđ—ē𝘂đ—ģđ—ļ𝗰𝗮𝘁đ—ļđ—ŧđ—ģ

Walaupun dengan perkembangan teknologi komunikasi pada hari ini dan masa akan datang, kemahiran komunikasi verbal secara bersemuka akan sentiasa menjadi skill yang sangat penting. Ini adalah salah satu faktor yang akan menjadikan seseorang itu kelihatan lebih berkarisma dan berkeyakinan tinggi. Dan faktor inilah yang mungkin akan menjadi pendorong utama yang dapat menentukan kebolehpasaran para pelajar di masa akan datang. Namun begitu, kemahiran ini tidak datang secara semula jadi. Ia perlu diajar dan diasah secara berterusan sehinggalah kemahiran ini menjadi sebahagian daripada diri mereka. Elemen-elemen seperti kelancaran, sebutan, tempo, kekuatan, ‘pitching’, gerak tubuh, ‘eye-contact’, dan sebagainya adalah antara elemen yang perlu dilatih supaya kemahiran komunikasi dikalangan pelajar menjadi lebih mantap.

𝟲) 𝗠𝗲đ—ģ𝗰𝗮đ—Ŋ𝗮đ—ļ & 𝗠𝗲đ—ģ𝗴𝗮đ—ģ𝗮𝗹đ—ļ𝘀𝗮 𝗠𝗮𝗸𝗹𝘂đ—ē𝗮𝘁

𝗔𝗰𝗰𝗲𝘀𝘀đ—ļđ—ģ𝗴 & 𝗔đ—ģ𝗮𝗹𝘆𝘇đ—ļđ—ģ𝗴 𝗜đ—ģđ—ŗđ—ŧđ—ŋđ—ē𝗮𝘁đ—ļđ—ŧđ—ģ

Dunia pada masa kini adalah dunia tanpa sempadan. Segala informasi dapat diperolehi dengan mudah, hanya dihujung jari kita. Internet merupakan salah satu sumber yang mampu diakses oleh sesiapa sahaja dan ianya dapat memberikan informasi mengenai pelbagai perkara, termasuklah perkara-perkara yang mejurus ke arah keburukan. Sebagai ibubapa dan pendidik, anak-anak kita haruslah diajar sejak kecil untuk membezakan antara perkara yang baik dan buruk mengikut acuan agama, moral, budaya, dan kemanusiaan. Di samping itu, mereka juga perlu diajar supaya mempunyai sifat bertanggungjawab terhadap apa sahaja aktiviti yang dilakukan di dalam talian. Ini termasuk menjauhi gejala-gejala yang negatif seperti ‘hacking’, mencuri identiti,  penipuan, plagiarism, perjudian, dan sebagainya.

đŸŗ) đ—Ĩ𝗮𝘀𝗮 𝗜đ—ģ𝗴đ—ļđ—ģ 𝗧𝗮đ—ĩ𝘂 & 𝗜đ—ē𝗮𝗴đ—ļđ—ģ𝗮𝘀đ—ļ

𝗖𝘂đ—ŋđ—ļđ—ŧ𝘀đ—ļ𝘁𝘆 & 𝗜đ—ē𝗮𝗴đ—ļđ—ģ𝗮𝘁đ—ļđ—ŧđ—ģ

Kanak-kanak secara semula jadinya diahirkan dengan sifat ingin tahu yang tinggi. Mereka juga memiliki daya imaginasi yang sangat luas; sehingga mampu membuahkan perkara-perkara yang tidak tercapai oleh akal fikiran orang dewasa. Oleh itu, tugas kita yang sebenar bukanlah untuk mengajar sifat ini kepada mereka, tetapi peranan yang perlu kita mainkan adalah untuk membimbing kelebihan yang dimiliki oleh mereka ke arah yang positif, dan turut memberi galakan yang berterusan untuk mereka menggunakan daya kreativiti yang ada di dalam kehidupan seharian dan aktiviti pembelajaran. Bayangkanlah potensi yang bakal dihasilkan jika imaginasi anak-anak ini dapat diterjemahkan kepada sesuatu yang dapat dimanfaatkan oleh dirinya dan orang disekelilingnya.

Anak-anak pada hari ini perlu disiapkan dengan kemahiran-kemahiran yang membolehkan mereka ‘survive’ di dalam dunia yang semakin mencabar. Dan seharusnya, peluang untuk mempelajari ‘survival skills’ ini dicari dengan sebaik mungkin agar benihnya dapat ditanam di dalam diri mereka sejak kecil lagi.

Seperti yang kita tahu, sekolah bukanlah satu-satunya tempat untuk anak-anak kita menuntut ilmu dan mempelajari kemahiran yang berguna ini. Malah, telah terbukti bahawa pembelajaran di luar bilik darjah dapat memberikan kesan yang lebih memberi impak yang tinggi terhadap perkembangan pemikiran dan jati diri para pelajar.

Daya pemikiran kritis, kebolehan menyelesaikan masalah, kolaborasi dan kepimpinan, nilai dinamik, keusahawanan, kemahiran komunikasi, analisis, dan sifat ingin tahu. Kesemua elemen-elemen ini, jika dipraktikkan di dalam pembelajaran, ianya pasti akan membuahkan hasil diluar jangkaan.

Credit : Akademi DS

Hubungi *"Career Development Expert"* PEN Academy:

Cik Nur
www.wasap.my/+601137513676/Kerjaya&BelajarKONDUSIF

Cik Erin
www.wasap.my/+601114377091/Kerjaya&BelajarKONDUSIF

Cikgu Mohd
www.wasap.my/+60193737388/Kerjaya&BelajarKONDUSIF

#UTMSPACE
#Skill
#Work
#kemahiran
#jangansiasiakanmasamuda
#kitabaiksemuasayang

No comments:

Post a Comment